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Cicero

5. Cic.Verr. 2, 4, 3 - 5, 7

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Das Haus des C. Heius in Messana

 

C. Heius est Mamertinus - omnes hoc mihi, qui Messanam accesserunt, facile concedent - omnibus rebus illa in civitate ornatissimus. huius domus est vel optima Messanae, notissima quidem certe et nostris hominibus apertissima maximeque hospitalis. ea domus ante istius adventum ornata sic fuit, ut urbi quoque esset ornamento; nam ipsa Messana, quae situ moenibus portuque ornata sit, ab his rebus, quibus iste delectatur, sane vacua atque nuda est.

[4] erat apud Heium sacrarium magna cum dignitate in aedibus a maioribus traditum perantiquum, in quo signa pulcherrima quattuor summo artificio, summa nobilitate, quae non modo istum hominem ingeniosum et intellegentem, verum etiam quemvis nostrum, quos iste idiotas appellat, delectare possent, unum Cupidinis marmoreum Praxiteli; nimirum didici etiam, dum in istum inquiro, artificum nomina. idem, opinor, artifex eiusdem modi Cupidinem fecit illum, qui est Thespiis, propter quem Thespiae visuntur; nam alia visendi causa nulla est. atque ille L. Mummius, cum Thespiadas, quae ad aedem felicitatis sunt, ceteraque profana ex illo oppido signa tolleret, hunc marmoreum Cupidinem, quod erat consecratus, non attigit.

[5] verum ut ad illud sacrarium redeam, signum erat hoc, quod dico, Cupidinis e marmore, ex altera parte Hercules egregie factus ex aere. is dicebatur esse Myronis, ut opinor, et certe. item ante hos deos erant arulae, quae cuivis religionem sacrarii significare possent. erant aenea duo praeterea signa, non maxima verum eximia venustate, virginali habitu atque vestitu, quae manibus sublatis sacra quaedam more Atheniensium virginum reposita in capitibus sustinebant; Canephoroe ipsae vocabantur; sed earum artificem - quem? quemnam? recte admones - Polyclitum esse dicebant. Messanam ut quisque nostrum venerat, haec visere solebat; omnibus haec ad visendum patebant cotidie; domus erat non domino magis ornamento quam civitati.

[6] C. Claudius, cuius aedilitatem magnificentissimam scimus fuisse, usus est hoc Cupidine tam diu, dum forum dis immortalibus populoque Romano habuit ornatum, et, cum hospes esset Heiorum, Mamertini autem populi patronus, ut illis benignis usus est ad commodandum, sic ipse diligens fuit ad reportandum. nuper homines nobilis eius modi, iudices, - sed quid dico 'nuper'? immo vero modo ac plane paulo ante vidimus, qui forum et basilicas non spoliis provinciarum sed ornamentis amicorum, commodis hospitum non furtis nocentium ornarent; qui tamen signa atque ornamenta sua cuique reddebant, non ablata ex urbibus sociorum atque amicorum quadridui causa, per simulationem aedilitatis, domum deinde atque ad suas villas auferebant.

[7] haec omnia, quae dixi, signa, iudices, ab Heio e sacrario Verres abstulit; nullum, inquam, horum reliquit neque aliud ullum tamen praeter unum pervetus ligneum, bonam Fortunam, ut opinor; eam iste habere domi suae noluit.

 

  1. Stelle die Namen der Bildhauer zusammen, die in diesem Text genannt werden! Informiere Dich über die Epochen der griechischen Kunstentwicklung, die Lebenszeit der genannten Künstler und je ein repräsentatives Werk!
  2. Fasse die Absätze 4 - 6 so zusammen (unterstreichen), dass nur noch die grammatikalisch und inhaltlich wirklich unverzichtbaren Wörter bleiben, alle anderen weggelassen werden!
    [4] erat apud Heium sacrarium magna [...] in quo signa pulcherrima quattuor  [...] unum Cupidinis marmoreum  [...]  ex altera parte Hercules egregie factus ex aere   [...] erant aenea duo praeterea signa [...] virginali habitu atque vestitu   [...] Canephoroe ipsae vocabantur
  3. Dass der überweigende Teil von Absatz 4 eine digrssio darstellt, macht Cicero selbst bei der "Rückkehr" zum eigentlichen Thema deutlich. Wie lautet die Formulierung?
  4. Inwiefern kann man mit Recht behaupten, das Beispiel vom Verhalten des L. Mummius in Thespiae sei für den Verreszusammenhang sowohl ein "Parallelbeispiel" als auch ein "Kontrastbeispiel"?
  5. An welchen Stellen scheint sich Cicero für seine künstlerischen Sachkenntnisse mehrfach geradezu zu entschuldigen? Was bezweckt er damit?
  6. Versuche, eine Grundrissskizze vom sacrarium im Haus des Heius zu entwerfen! Selbst wenn Du Vorlagen aus Pompeji finden solltest, bleibt Deiner Phantasie noch großer Spielraum.
  7.  

 

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Myron
Diskuswerfer (Diskobol; Hyakinthos?) (Mitte 5.Jh.)
[Rom, Thermenmuseum].

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Myron
Athena und Marsyas (bald nach dem Diskuswerfer)
[Rom, Vatikan. Mus.]..

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Polykleitos
Doryphoros (Speerträger; Achilleus?) (ca. 440)
[Neapel, nationalmuseum]
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Polykleitos
Diadumenos (Jüngling, der sich die Tainia (Haarbinde) umlegt) (ca. 420)
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Praxiteles
Hermes bringt den Dionysosknaben zu den Nymphen von Nysa (330/320) [Archäol. Mus. Olympia]

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Wasserträger vom Nordfries des Parthenon auf der Akropolis [Athen, Akropolismuseum]


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Geschichtliche Entwicklung der griechischen Kunst

  • "Dunkles" und Protogeometrisches Zeitalter (ca. 1050-950 v.Chr.)
  • Geometrisches Zeitalter (ca. 950-700 v.Chr.)
  • Orientalisierende Periode (ca. 720-600 v.Chr.)
  • Archaisches Zeitalter (ca. 600-480 v.Chr.)
  • Klassisches Zeitalter (ca. 480-323 v.Chr.)
    • frühklassisch (ca. 480-450 v.Chr.)
      • Myron (Übergang zur Hochklassik)
    • hochklassisch (ca. 450-400 v.Chr.)
      • Polykleitos (tätig ca. 450-410)
    • spätklassisch (ca. 400-323 v.Chr.)
      • Praxiteles (ca. 370-320 tätig)
  • Hellenistiisches Zeitalter (ca. 323-30 v.Chr.)
Sententiae excerptae:
w39
Literatur:

16 Funde
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The Style and the Composition of Cicero's Speech "Pro S.Roscio com."
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Cicero. Bestand und Wandel seiner geistigen Welt
Heidelberg (Winter) 1964
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492  Fuhrmann, M.
Narrative Techniken in Ciceros Zweiter Rede gegen Verres
in: AU XXIII 3/1980,5
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496  Gelzer, M.
Cicero. Ein biographischer Versuch
Wiebaden (Steiner) 1969
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500  Giebel, M.
Cicero
Reinbek (rm 261) 1989
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520  Hartung, H.-J.
Religio u. sapientia iudicum. ..Geschworerenspiegel in Ciceros Reden
in: Herm.102/1974, 556
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Stil der ciceronischen Senatsreden und Volksreden
in: Kytzler: Cicero, WBG 1973 (WdF 240)
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Cicero in seinen Werken und Briefen
Darmstadt (WBG) 1962
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Zur Struktur des ciceronisches Rede-Pro├Âmiums
in: AU XI 4,5
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Zeugen im Verres-Proze├č nach Ciceros Darstellung
in: Gymn 96/1989
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Cicero. Wort, Staat, Welt
Stuttgart (Klett) 1967
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...Wert der Bemerkungen zur eigenen Person in Ciceros Prozessreden
in: Gymn 72/1965; Kytzler: Cicero, WBG 1973 (WdF 240)
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Ciceros "In Verrem actio prima" als problembezogene Lekt├╝re
in: AU XVII 2,26
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- Letzte Aktualisierung: 07.09.2015 - 16:25