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Latein fĂŒr Kinder

konzipiert als

Begleitgrammatik zum Lateinunterricht ab der 5. Klasse

Der Aufbau der Lateingrammatik orientiert sich an dem Unterrichtswerk "Ianua Nova" (V&R Göttingen), kann aber auch in Verbindung mit anderen Lehrbüchern verwendet werden.

I 27: Die Komposita von "esse", "posse, prodesse"


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IN I 27: Die Komposita von "esse"                     hand.gif (952 Byte)

Die Konjugatonsformen findest Du in unserer Grammatik:

esse posse - können prodesse - nützen

 

Zur Erinnerung an die letzte Lektion:              handl.gif (954 Byte)
  "is, ea, id" als nichtreflexives Possessivpronomen der 3. Person
  Singular Plural
  m. f. n. m. f. n.
Gen. eius
sein
eius
ihr
eius
sein
eorum
ihr
earum
ihr
eorum
ihr
Gaius urbem Ostiam visitat. Eius aedificia magna sunt. Gaius besucht die Stadt Ostia. Ihre Häuser sind groß.
Wenn der Genitiv des (nichtreflexiven) Personalpronomens den Besitzer angibt (Sonderfall des Gebrauchs als Personalpronomens), dient es als (nichtreflexives) Possessivpronomen der 3. Person.
   

 

 
I.) Übungstext: 

"Vae victis!"

  1. Romani, postquam a Gallis magna clade affecti sunt, urbem custodire non iam potuerunt et nihil nisi arcem defendebant.
  2. Sed etiam Gallis multae res oberant. Itaque is, qui copiis eorum praeerat, Brennus nomine, legatos Romanorum convenit, ut cum iis de pace ageret.
  3. Brennus: "Vos, Romani, neque acie vincere, neque urbem defendere potestis; nos autem, si cogeremur, vos cunctos necare possemus. Proinde (=itaque) magnam copiam auri solvite, ut et urbem et vitam vestram servare possitis!"
  4. Romani autem aequis animis dixerunt: "Rem iniquam postulas. Utinam tantam copiam auri solvere possemus! Sed iis divitiis non abundamus." 
  5. Tum Brennus iratus: "Ea, quae dicitis, nihil vobis prosunt. Nunc, Romani, imperare non iam potestis; nunc parere debetis! Vae victis!"
Übersetzung:

Übung:

Im Text kommen fünf Formen von "is, ea, id" vor. Welche Form ist 1.) demonstrativ, 2.) determinativ, 3.) personal, 4.) possessiv gebraucht? (Schreibe nur die Nummer des Satzes und die lateinische Form des Pronomens heraus!)

1.  demonstrativ
2.  determinativ
3.  personal
4.  possessiv
II.) Übungstext: 

Ein germanisch - gallischer Konflikt mit römischer Beteiligung

  1. Primo a. Chr. n. saeculo Suebi, Germanorum gens, e Germania trans Rhenum flumen in agros Haeduorum invaserunt.
  2. Ii autem, quod patriam suis viribus defendere non poterant, legatos ad Caesarem miserunt, ut is copias Romanorum sibi mitteret et Germanos ex patria sua pelleret.
  3. Legati, ubi Caesarem convenerunt, oraverunt: „Patria nostra, quod a multitudine hostium opprimitur, a nobis defendi non iam potest. Itaque auxilium petimus ab iis, qui nobis iam saepe adfuerunt. Utinam amicitia tua nobis prosit! Utinam amicis vestris etiam nunc prodesse possitis!“
  4. Caesar primo per nuntios a Germanis, ut Galliam relinquerent, postulavit. Paulo post autem, quod id eis persuadere non potuit, acie eos vicit et Galliam relinquere coegit.
Übersetzung:

Angaben:

Suebi, orum, m - Sueben (germanisches Volk im heutigen Südwestdeutschland) | Haedui, orum, m. - Haeduer (gallischer Stamm im heutigen Frankreich) | viribus - Abl. Pl. v. vis, vim, vi, f.

ÜBUNG:

  1. Bestimme die Art der folgenden, dem Text entnommenen Nebensätze:
    1.  quod patriam suis viribus defendere non poterant (S.2)
    2.  ut is copias Romanorum sibi mitteret et Germanos ex patria sua pelleret (S.3)
    3.  ubi Caesarem convenerunt (S.3)
    4.  quod a multitudine hostium opprimitur (S.3)
    5.  qui nobis iam saepe adfuerunt (S.3)
    6.  ut Galliam relinquerent (S.4)
    7.  quod id eis persuadere non potuit (S.4)
  2.  Gib an, ob folgende Wünsche „erfüllbar“ oder „unerfüllbar“ gedacht sind:
    1.  "Utinam amicitia tua nobis prosit!" (S.3)
    2.  "Utinam amicis vestris etiam nunc prodesse possitis!"
  3. Um welches Pronomen handelt es sich? [a) Interrogativ- (Frage-), b) Personal-, c) Relativ-, d) Possessivpronomen]
    1.  suis viribus (S.2)
    2.  sibi mitteret (S.2)
    3.  patria nostra (S.3)
    4.  a nobis (S.3)
  4. Wie ist „is, ea, id“ gebraucht? [a) personal, b) possessiv, c) demonstrativ, d) determinativ]
    1.  Ii autem, quod... (S.2)
    2.  ut is... (S.2)
    3.  ab iis, qui... (S.3)
    4.  eos acie... (S.4)
    5.  quod id persuadere... (S.4)
    6.  quod eis persuadere... (S.4)

.

III.) Übungstext: 

Die Verhandlungen der Gallier mit den Clusinern und Römern

  1. Senatus populusque Romanus per legatos a Gallis postulavit, ut agros Clusinorum et Italiam relinquerent.
  2. Sed is, qui copiis Gallorum praeest, Clusinis aequo animo respondet: "Romanos milites bonos esse credimus.
  3. Tamen Romanos vobis non cum exercitu suo adesse animadvertimus, ut bellum nobiscum gerant; sed legatos miserunt, ut pacem praebeant.
  4. Etiam nos pacem cupimus, nam bellum cunctis gentibus iam semper obfuit, pax profuit.
  5. Itaque nos pacem vobiscum faceremus, si vos, ut cives nostros alere possemus, partem agrorum vestrorum nobis concederetis.
  6. Nisi autem nos in agris vestris manere sinitis, timemus, ne nihil vobis amicitia Romanorum prosit."
Übersetzung:

Angaben:
concedere (+Dat. und + Akk.) - (jemandem etwas) abtreten, überlassen

 

IV.) Übungstext: 

Ein Wandertag nach Rodalben

  1. Discipuli eorumque magister per silvam densam ambulant et ad speluncam magnam veniunt. Magister discipulos eam speluncam intrare sinit; sed eos lapides altos conscendere vetat.
  2. Postquam cuncti speluncam rursus reliquerunt, una e puellis: "Dic, magister! Quid prodest semper per silvam migrare? Fatigatae sumus. Non iam pedibus stare possumus."
  3. Magister: "Migrare vobis minime obest. Sed pratum pulchrum non longe abesse scio. Ibi vos reficere aut ludere potestis."
  4. Paulo post id pratum oculis conspici potest. Magister: "Manete! Vos numerare debeo: Unus, duo, tres,...." Cuncti adsunt. Nemo deest. Nunc discipuli magno clamore in pratum contendunt.
  5. Is, qui pilam manibus tenet: "Pila ludamus! Duas manus faciamus! Quis ludo interesse, quis manui nostrae praeesse cupit?"
  6. Pueri disputant et iurgant, iurgant et disputant neque ludunt. Et nisi subito vesper adesset, etiam nunc disputarent et iurgarent.
Übersetzung:

Angaben: 
spelunca, ae, f - Höhle | se reficere - sich erholen | pratum, i, n - Wiese | manus, us, f - h.: Mannschaft | disputare (!)

Übung:

Im Text kommen fünf Formen von "is, ea, id" vor. Welche Form ist 1.) demonstrativ, 2.) determinativ, 3.) personal, 4.) possessiv gebraucht? (Schreibe nur die Nummer des Satzes und die lateinische Form des Pronomens heraus!)

1.  demonstrativ
2.  determinativ
3.  personal
4.  possessiv

 

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Sententiae excerptae:
1572 Grammaticus non erubescet soloecismo, si sciens fecit, erubescet, si nesciens.
  Ein Grammatiker wird nicht ĂŒber einen Fehler erröten, wenn er ihn mit Wissen macht, er wird (aber) erröten, wenn er ihn ohne Wissen gemacht hat.
  Sen.epist.95,9.
Literatur:

14 Funde
722  Abel, F.
Ausbildung des bestimmten Artikels...
in: Glotta 48/1970
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3614  Ahrens, H.L.
De Graecae Linguae Dialectis, I,II,
Göttingen 1839/1843
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775  Anlauf, G.
Standard late Greek oder Attizismus? ..Optativgebrauch im nachklassischen Griechisch
Diss. Köln 1960
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1236  Barié, P.
Phrasenstruktur oder Dependenzrelation..lat.Syntaxtheorie
in: AU XVI 5,65
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452  Chantraine, P.
Grammaire homerique I-II
Paris 1958-1963
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978  KĂŒhner, R. / Gerth, B.
AusfĂŒhrliche Grammatik der griechischen Sprache (3. Aufl. bearbeitet von F. Blass und B. Gerth)
Hannover 1834-1835; 3/1890-1904
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979  KĂŒhner, R. / Stegmann, C.
AusfĂŒhrliche Grammatik der lateinischen Sprache (bearbeitet von F.Holzweißig und C.Stegmann) I-II
Hannover 1877-1879; 1912-1914; 1955; Darmstadt (WBG) 4/1962
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4170  Nepos / GlĂŒcklich
Hannibal : Text mit ErlĂ€uterungen ; ArbeitsauftrĂ€ge, Begleittexte, Stilistik und Übungen zu Grammatik und Texterschliessung. Von Hans-Joachim GlĂŒcklich und Stefan Reitzer
Göttingen : Vandenhoeck & Ruprecht, 4/1996
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2591  Nepos, Cornelius
Hannibal : Text mit ErlĂ€uterungen, ; ArbeitsauftrĂ€ge, Begleittexte, Stilistik und Übungen zu Grammatik und Texterschließung
Göttingen : Vandenhoeck & Ruprecht, 4,1996
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2593  Nepos, Cornelius / Nickel, Rainer
Nepos lesen - kein Problem! : Übungen zur Wiederholung der Grammatik
Bamberg : Buchner, 1,1991
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2613  Schwenke, Richard
Über das Gerundium u. Gerundivum bei CĂ€sar u. Cornelius Nepos
Frankenberg : C. G. Rossberg, (1882)
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4581  Stolz, Peter
Handbuch zur lateinischen Sprache des Mittelalters. 5 Bde. 1.: Einleitung, Lexikologische Praxis, Wörter und Sachen, Lehnwortgut 2.: Bedeutungswandel und Wortbildung 3.: Lautlehre 4.: Formenlehre, Syntax, Stilistik 5.: Biblographie, QuellenĂŒbersicht, Register
Beck. MĂŒnchen 1996–2004
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3615  Thumb-Kieckers
Griechische Dialekte, I,II.
Heidelberg 1932/1959
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2630  Traut, Georg
Lexikon ĂŒber die Formen der griech. Verba. Mit zwei Beilagen: Verzeichnis der Declinations- und Conjugations-Endungen; Grammatischer SchlĂŒssel.
Meisenheim (Olms, Reprint der 1867 in Gießen erschienenen Ausgabe) 1986
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